News

Universiteit van Nederland: Hoe kun je een dove laten horen en een blinde laten zien?

Hoe kun je een dove laten horen en een blinde laten zien?

Door prof. dr. ir. Wouter Serdijn

Doven weer laten horen en blinden weer laten zien: het lijkt misschien een godswonder, maar in principe heb je genoeg aan een superslimme chip. Hoe dat precies werkt weet elektronicus Wouter Serdijn (TU Delft) als geen ander. Laat je rondleiden in een wereld die zich op de vierkante millimeter afspeelt en ervaar zelf hoe het klinkt om met een chip te horen.

prof. dr. ir. Wouter Serdijn

Je lijf aansturen met behulp van bio-elektronica, dat is de tak van sport van prof. dr. Wouter Serdijn (TU Delft). Met behulp van implanteerbare chips in je lijf kun je je brein een handje helpen om losse elektronische eindjes weer goed aan elkaar te knopen. Het gevolg? Patiënten beter laten zien, horen of minder laten trillen (bij bijvoorbeeld Parkinsonpatienten).

De Universiteit van Nederland

Uitgezonden op 14 november 2016, om 20:30 uur. De Universiteit van Nederland is te bekijken via YouTube, NU.nl, Volkskrant.nl, Ziggo TV en sinds kort aan boord van alle KLM-vliegtuigen. De stichting wordt gesteund door 13 Nederlandse universiteiten, Ziggo, Deloitte, DELA en Shell.